Coaching menedżerski definicja
Coaching jest jednym ze sposobów rozwijania swoich umiejętności zawodowych i pozazawodowych. Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. COACHING jest partnerstwem z klientem w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje klienta do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału. COACHING jest podrożą w głąb siebie, podczas której zaczynamy akceptować własne wybory, odkrywamy ukryte talenty i mocne strony. Zamieniamy porażkę w doświadczenie, a przekonania w działania.
Coaching menedżerski to zwykle relacja trójstronna – kontrakt coachingowy ustalany jest między klientem (menedżerem), organizacją oraz coachem. Integruje cele zarówno bezpośredniego klienta, jak i organizacji. Coach pracuje z menedżerem aby ten szybko, znacząco i trwale dokonał pożądanej zmiany. Wszystkie działania mają miejsce w ramach kontraktu zawartego z organizacją i zmierzają do zrealizowania wyznaczonych celów.
Coaching menedżerski szkolenie
Coaching menedżerski (Manager Coaching) skierowany jest do menedżerów każdego szczebla, a zwłaszcza wyższego. Podstawą udanego coachingu menedżerskiego jest wzajemne zaufanie między coachem a klientem oraz partnerska relacja między nimi. Dowiedz się więcej, jak wygląda szkolenie dla menedżerów.
Skuteczny proces szkolenia coachingowego trwa ok. 4-6 miesięcy. W praktyce oznacza to około 8-10 sesji i pracę własną między spotkaniami. To czas wystarczający do tego, aby osiągnąć założone cele i zmienić nawyki na efektywne.
Coaching dla managerów
Z coachingu menedżer może przenosić do zarządzania unikalny sposób podejścia do pracownika – oparty na zasadzie partnerstwa, zaufania i szacunku. Może tak jak coach okazywać wiarę w potencjał poszczególnych członków zespołu.
SZKOLENIA MENEDŻERSKIE
W coachingu i szkoleniu menedżerskim bazą jest przestrzeganie etycznych zasad – taka postawa ważna jest też na biznesowym gruncie. Modele zaczerpnięte z coachingu mogą służyć menedżerom do dookreślania celów jakie mają być realizowane w zarządzanych zespołach. Ułatwiają wspólne podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialności przez wszystkie osoby.
Coaching wewnętrzny czy zewnętrzny?
„Bądź coachem dla Twoich ludzi!” – tak radzą menedżerom szefowie personalni, trenerzy i konsultanci biznesowi. Niezależnie od rzeczywistych umiejętności coachingowych, szefowie mają problem z powyższą rekomendacją. Coachingowy menedżer wymaga przecież nawiązania bardzo specyficznej relacji, otwartości i zaufania. Pracownik angażujący się dzisiaj w sesję coachingową ze swoim przełożonym, jutro spotka się z nim na rozmowie oceniającej, której wyniki w niektórych firmach mają wpływ na awans czy wynagrodzenie.
Krótko mówiąc, istnieje duże ryzyko, że pracownik będzie w każdej rozmowie z szefem próbował „sprzedać się” korzystniej niż wynikałoby z faktycznej oceny jego kompetencji. Nie przyzna się z własnej inicjatywy do „obszarów wymagających poprawy”. Dlatego też warto zastanowić się nad coachem zewnętrznym. Sprawdźmy, jakie są wady i zalety coacha wewnętrznego i zewnętrznego.
COACH WEWNĘTRZNY – WADY I ZALETY:
- Zna bardzo dobrze strukturę firmy
- Jest świadomy procesów zachodzących w firmie
- Niższy koszt finansowy
- Może nie być obiektywny
- Brak spojrzenia „z boku”
- Jest związany relacją z innymi pracownikami – obawa o poufność pracy
COACH ZEWNĘTRZNY – WADY I ZALETY:
• Potrafi spojrzeć na klienta obiektywnie
• Łatwiej mu zdystansować się do problemów klienta
• Potrafi popatrzeć „z boku”
- Nie zna relacji między pracownikami
- Musi poznać firmę i jej strukturę, co może zabierać czas
- Koszt finansowy procedury